Annons:
Etikettmods
Läst 10083 ggr
Helene2
2014-01-03 18:18

Mods

Vi har just skaffat Minecraft till vår son, vilket betyder att vi har 1.7.4.  För det första förstår jag inte skillnaden på ModLoader och Furge. Beror det på vilken mods man ska ladda ner? Har varit inne på skydaz sida och där står det att man ska ladda ner Modloader. Vi har försökt ladda ner det, men var ser jag sedan om det är nerladdat? När jag tittat på youtube påstår någon att man först ska ladda ner något som heter winRaR innan jag kan ladda ner Modloader. Dessutom är alla mods min son vill ha i 1.6.4. Betyder det att vi inte kan ladda ner dessa? Det finns ju inga mods i 1.7.4. För mig är allt detta ett enda virrvarv och jag förstår ingenting och har hållit på i 3 dgr och läst alla inlägg på denna sida utan att bli ett dyft klokare. Ovanpå alltihop vill han att vi ska reda ut hur man gör för att använda multiplayer.

Annons:
Biadora
2014-01-03 20:01
#1

Ok, ska försöka hjälpa iomed att jag har suttit med det här idag, fastän jag är helt nybörjare själv.

Winrar är ett program man använder för att packa upp packade filer, dvs .zip eller .rar i slutet av namnet.
Dock tror jag att om du kör Forge ska du inte behöva den, eftersom de flesta filer inte ska behöva uppackning.

Jag laddade ner Forge version 1.7.2 eftersom det var den nyaste dom hade.
När du klickar på spelet så öppnas en ruta (launchern).
Du ska logga in.
I höger hörn syns vilken version ditt spel har.
I vänster hörn står profil.
Om du klickar på edit profile står det use version;
Ändra till 1.7.2. Starta spelet, sen stänger du ner det.
Efter att du har gjort det, ska du kunna installera Forge.

Sen ska man skriva %appdata%/.minecraft (tror jag) i sökfältet man får upp när man trycker på windowsknappen/startfältet.
Foldern du letar efter heter roaming.minecraft
Där behöver du (eller jag iallafall) skapa en ny folder som heter mods.

Lämna den här foldern öppen, öppna Dina dokument och gå till foldern Hämtade filer (det är snabbaste vägen för mig).
Där hamnar filerna som du har laddat ner (samt ModLoader programet du skrev om. Men då jag inte har provat det, lämnar jag det därhän).

Du verkar ju ha hittat nån sida där man laddar ner mods. :)

Förhoppningsvis, när du laddar ner de moddar du vill ha (försök ta dom alla i samma version, helst den senaste, som verkar vara 1.7.2. Men 1.6.4 går bra också), så kommer dom dyka upp som .zip filer i Hämtade filer foldern.

I dom fallen, behöver du bara klippa ut dom och flytta dom till foldern mods i den andra öppna mappen som jag pratade om ovan.

Tillbaka till att starta spelet.
Än en gång behöver du (eller jag behövde iallafall) gå in i vänstra hörnet, välja Forge som profil, istället för ditt användarnamn, gå in på Edit Profile, hitta Use Version (i nedre mitten av rutan) och välja 1.6.4 i droppner rutan.

Sen ska du kunna starta ett nytt spel och förhoppningsvis ha dina modifieringar inlagda.

Biadora
2014-01-03 20:12
#2

En del av de mods jag laddade ner dök upp som .exefiler, inte som .zip.
När jag körde dom filerna kom det upp nån slags installer som fick mitt antivirus att få spel.
Men, upptäckte jag efter flera försök, om man stängde ner installationsprogrammet då man fått virusvarningen, öppnades ibland webläsaren. Och hoppade till en sida där man kunde ladda ner sagda mod igen. Och när jag laddat ner den igen fick jag andra gången den som .zip fil, dvs den fil som jag kan använda mig av.

I de fall där du fortfarande får en massa error och krascher när du startar spelet, försök att flytta ut alla moddar från /mods foldern, sen lägga dit dom en efter en och starta spelet efter varje gång. Omständigt, men då får du se vilken av filerna som det inte funkar med.

Multiplayerläget har jag inte provat än, men skriv om du får nån hjälp av det här, så kan jag försöka hjälpa med det senare.

Helene2
2014-01-03 20:46
#3

Tack för utförliga svar. Jag har nu efter ytterligare några timmar… upptäckt att windows 8 ställer till det mycket. Den vill inte ladda ner dessa program. Jag har försökt köra filerna och göra om dem till windows 7, men inget har hjälpt.  Jag har ännu inte försökt ladda ner forge, men ni menar att jag inte behöver Modloader och WinRar om jag har forge? Om jag ändrar på Minecraft till 1.7.2 när jag laddar ner forge kommer jag då att spela i den verisionen? Eller ska jag senare ändra tillbaka till den senast verisionen?

Biadora
2014-01-03 20:51
#4

Mja, Modloader och Forge är två olika program som vill göra samma sak. Vilket av dom man använder antar jag har med tycke och smak att göra, och eventuellt utbud av moddar dock antar jag alla moddar funkar med vilketdera program.
Eftersom jag skaffade spelet igår, hade jag inte ens hört alas om ModLoader innan din post, utan använde Forge för det vad det dom hänvisade till i forumet jag hittade modsen i.

ETA: Och ja, provar du Forge och får det att funka så behöver du inte ModLoader och Winrar. (Fast Winrar eller winzip kan ju vara behändigt att ha på datorn iallafall?)

Sen hur kompatibelt det är med Win 8 har jag tyvärr ingen aning om, då jag använder Win7.

Du ska helst använda 1.7.2 versionen, fram tills dom som skapat moddarna har uppdaterat sina mods. så man kan köra 1.7.4 (Då man får ta o ladda ner dom igen. Fast kan hända att ModLoader gör sånt automatiskt, jag vet att en del program funkar på det sättet.)

Själv laddade jag ner moddarna i version 1.7.2 förutom ett par som var i äldre versioner. Och jag var tvungen att byta till version 1.6.4 på mitt spel för att moddarna skulle dyka upp i spelet.
Men om jag har gjort "rätt" vet jag inte, bara att jag har fått det att funka. x)

Helene2
2014-01-04 13:50
#5

Vilken sida har du hitta moddar på? Den jag hittat flest på är skidaz.com och där hänvisar de till ModLoader till vissa moddar. På minecraftmods.com skriver de ingenting. Däremot såg jag att de hade mycket mera moddar i 1.7.4 än andra sidor jag hittat.

Helene2
2014-01-04 14:01
#6

Jag kan inte hitt någon sida att ladda ner Forge till Minecraft, bara till filmer. Vilken sida har du laddat ner Forge.

Annons:
Biadora
2014-01-04 14:07
#7

Den sida jag får fram mest på google är minecraftforum.net
Och de hänvisar mest till Forge.

Men sen har jag upptäckt att flera av de moddar jag lagt in inte funkar trots allt, så man måste nog ha samma version på forge och moddar -det sitter jag o provar idag, att ta ner bara 1.6.4 versioner. (Suck över att måste ladda ner allt igen, även om det bara är 6-10filer).
Jag trodde allt funkade iomed att jag kunde spela och det inte kraschade längre. x)

Helene2
2014-01-04 14:40
#8

Har hitta ett annat inlägg på denna sidan där det står att man bara ska använda sig av www.minecraftforge.net. På denna sidan finns dock ingen verison nyare än 1.6.4. Vilken sida laddade du ner Fordge 1.7.2?

WarMinerTool
2014-01-04 14:58
#9

Jag rekommenderar att bara ladda ner ModLoader/Forge från utvecklarens hemsida! Annars brukar inte det funka eller så kan det följa med virus/malware ibland!

Eftersom Forge inte är uppdaterat så måste du byta version till 1.6.4! (det går enkelt att byta mellan versionerna)! Du behöver bara gå till www.minecraftforge.net och sedan gå till Releases, 1.6.4 och sedan ladda ner den automatiska installern! Sen öppnar du .exe filen och den kommer installera det automatiskt! Sedan laddar du ner modsen du vill ha (MÅSTE VARA 1.6.4) och lägger dom i den här mappen:  C:\ANVÄNDARE\AppData\Roaming\.minecraft\mods . När du lägger in modsen där ska du inte extrahera dom med WinRar/7.zip! Sedan öppnar du Minecraft Launchern och trycker på Edit Profile. Där bör det finnas en version som heter "Forge" eller något liknande. Välj den, starta Minecraft, gör en ny värld och viola! Du har mods!

Vad du än gör, tryck inte på Alt och F4!

Helene2
2014-01-04 16:00
#10

Tack för informationen. Förstår dock inte vad du menar med att inte extrahera dem i WinRar/7.zip

Helene2
2014-01-04 16:20
#11

Det går ju inte att ladda ner på Minecraft.net utan att ange sitt kortnummer och alla uppgifter till det. Verkar väldigt mysko och jag har ingen lust att ange det.

Helene2
2014-01-04 16:35
#12

Nu ger jag snart upp. Det är helt omöjligt att ladda ner något på mindcraft.net. På andra sidor är det bara att ladda ner, men inte här. Det kan hända att bara den sidan ska användas för att ladda ner fodge, men det finns ingenstans du "bara" laddar ner.

felle-j
2014-01-04 22:58
#13

#11Minecraft.net köper man och laddar ner själva spelet.

Ett bra sida att ladda ner mods ifrån är minecraftforums.net. Oftast har den som har skapat moddet en tråd där. Bara att söka på google på moddets namn och se om det kommer upp någon minecraftforums.net 🙂

Annons:
Helene2
2014-01-06 15:11
#14

Tack för all hjälp jag fått från er alla . Det är egentligen otroligt att människor man inte känner vill hjälpa en så mycket. Tyvärr sitter jag fast och kommer inte vidare.

Minecraft är reden nerladdat på den"riktiga" sidan. Enligt vad jag sedan förstod skulle jag ladda ner forge innan jag laddade ner mods. Forge gick inte att ladda ner gratis från den sida som rekomenderades, minecraftforge.net (det var gratis i en månad). I stället laddade jag ner forge från 6minecraft.net. Efter det gjorde jag som det skrivits ovan. Jag laddade ner modset och la det i en modsmapp i Minecraft. Inne i spelet står det nu forge och det är ändrat till 1.6.4, som modset är, men det går inte att öppna modsen. Problemet med t e x youtoube är att alla redan utgår i från att du kan en massa. Vad som hade behövts är en sida där allt beskrivs från slut till start så  även vi som inte är så bra på datorer och spel förstår.

Cham
2014-01-06 20:58
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

Okej jag ska se om jag kan vara till någon hjälp här.

Steg 1.

Först och främst vill du ha WinRar installerat. Så det första du ska göra är att go in på Google och sök WinRar download.

Cham
2014-01-06 20:59
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

Steg 2.

Skrolla ner en bit för att få Download Now WinRAR (32-bit) att ploppa upp. Klicka på Download Now. Och sen installerar du WinRAR.

Cham
2014-01-06 20:59
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

Steg 3.

Nu är det dags för Forge! Gå in på google och sök Forge Minecraft och tryck på länken ett steg nedan som bilden visar.

Cham
2014-01-06 21:00
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#18

Steg 4. Du kommer komma in på den här hemsidan. Tryck på Releases.

Cham
2014-01-06 21:00
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#19

Steg 5.

Installera den 1.6.4 verisionen (Det här är den rekomenderade versionen till Minecraft för tillfället, så om man vill ha ett fullt fungerande Forge till 1.7.4 så får man ha lite mer tålamod ;) )

Cham
2014-01-06 21:00
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#20

Steg 6.

Okej, nu ska det se ut så här. Du ska trycka på (Direct) och sedan kommer det pluppa upp en varning längst ner till vänster. Tryck Behåll. (Var inte orolig att det står "Den här typen av fil kan skada datorn" Den är fullt säker.) När den har laddats ner så dra filen in till ditt skrivbord.

Annons:
Cham
2014-01-06 21:01
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#21

Steg 7.

När du har följt ovanstående så kan det (som i mitt fall) se ut så här. Högerklicka på Forge, tryck Öppna Med och välj Java och tryck install.

(Har du inte Java så följ steg 8 som, annars skippa det och hoppa till steg 9.

Cham
2014-01-06 21:01
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#22

Steg 8.

Gå in på Google och Sök Java download och välj den första länken som kommer upp. Den ska heta www.java.com/sv/download/

Cham
2014-01-06 21:02
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#23

Steg 9

Det här behöver du endast göra OM steg 7 inte fungerar, annars skippa till steg 10. Du klickar upp Minecraft spelet, välj New Profile. Klicka på Use Version och leta upp Release 1.6.4 Klicka på den, tryck på Save Profile. Sedan trycker du Play så att du loggar in på Minecraft. (När du gör detta så laddar Minecraft ner den verisionen så att Forge 1.6.4 fungerar. Nu följer du steg 7 igen.

Cham
2014-01-06 21:02
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#24

Steg 10.

Klicka på Start och skriv %appdata% i sökmotorn och tryck sök.

Cham
2014-01-06 21:03
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#25

Steg 11.

Nu kommer det att visas en massa mappar, leta upp mappen som heter .minecraft (den brukar alltid vara längst upp i listan)

Cham
2014-01-06 21:03
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#26

Steg 12.

När du har klickat in på mappen så kommer du se en massa filer, leta upp mappen som heter Mods. Har du inte den här mappen så skapa en själv genom att högerklicka, Nytt, Mapp och döp den till Mods.

Cham
2014-01-06 21:04
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#27

Steg 13.

Nu ska du ladda ner en mod som stöder verision 1.6.4, som i mitt fall hittade jag en mod med Herobrine. Dra in hela WinRar filen som moden ligger i in till mappen som vi döpte till Mods. (Extrahera INTE filen! Det behövs inte nu när du har Forge.)

Annons:
Cham
2014-01-06 21:05
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#28

Steg 14.

Klicka upp Minecraft spelet och välj Profiles: Forge och sen tryck Play

Cham
2014-01-06 21:05
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#29

Steg 15.

För att försäkra dig om att din mod fungerar så klickar du på Mods

Cham
2014-01-06 21:05
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#30

Steg 16.

Som du ser så ligger nu modden där och är redo att användas!

Cham
2014-01-06 21:06
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#31

Hoppas att det här var till någon hjälp :) Tänk på att samma metod inte fungerar till texture packs så om du behöver hjälp med det också så kan jag göra en liten tutorial på det med.

Och sorry för så många inlägg men man kan ju inte lägga upp flera bilder åt taget ^^ 

Ha det bra!

Helene2
2014-01-08 16:09
#32

 Vår dator vill inte ladda ner WinRaR, men vi har 7zip, går det lika bra?  Tack för hjälpen. Jag har ju försökt göra det här tidigare, men det är nog bäst att göra om alltihop och börja om från början. Är det bara jag som får upp att man ska fylla i kontonummer på minecraftforge.net? När du sedan fyllt i det så säger den att du bara får ha det gratis i en månad.

felle-j
2014-01-08 16:26
#33

#32 7zip ska funka lika bra 🙂

Cham
2014-01-08 19:22
#34

#32 Om det här inte går så har något blivit fel tidigare när du har försökt att installera detta, alltså det bästa du kan göra är att ladda ner ett helt nytt och fräst Minecraft igen. Sök %appdata% och deleta hela .minecraft mappen. (OBS, om du har världar som du vill spara så gå in på .minecraft mappen, gå in på en mapp som heter Saves och kopiera dom mapparna där i och lägg dom på skrivbordet.) Sen loggar du in på https://minecraft.net/ och laddar ner ett helt nytt Minecraft. Sen efter det så följ hela min tutorial igen.

Och nej, det ska INTE komma upp att man ska fylla i kontonummer..

Hoppas det löser sig!

Annons:
Helene2
2014-01-09 14:56
#35

Jag har prövat att göra det du förklarade efter tidigare instruktioner jag fått. Du förklarar dock mer ingående och jag ser att det är delar jag inte fått med när jag försökt tidigare. Nu får jag försöka ta bort det jag gjort tidigare och börja om och följa dina instruktioner. Jag har ännu inte följt dina instruktioner, utan bara gjort en överblick och sett vad vi gjort fel. Jag vet sedan förra veckan att allt detta brukar ta ett par timmar och ska sätta mig ner i morgon. Klarar jag inte ut det så skriver jag igen :)

felle-j
2014-01-09 17:11
#36

#35 Lycka till, hoppas att det går vägen nu 🙂

Helene2
2014-01-10 18:12
#37

VI HAR KLARAT DET! Tack för all hjälp, det underlättade mycket med bilder. Nästa utmaning blir multiplayer och har du ork får du gärna förklara detta också.

filip_the avatar
2015-06-24 10:54
#38

När jag klickar på java, och sa installera forge, så står det:¨

Jawaw.exe - Det går inte att gitta startadressen

felle-j
2015-06-27 00:02
#39

#39 Prova installera om Java kanske och se till att du har rätt version?

Upp till toppen
Annons: