Annons:
Etikettservrar-realms
Läst 2494 ggr
[RadioMG]
2012-11-16 21:52

Jag vill ha er hjälp

Jag har en server i Tyskland som är riktigt stor. Mycket minne och massor med processorkraft. Jag driver mina hemsidor på den och tyvärr går jag minus varje månad.

Eftersom jag fixat en liten Minecraft server till min plastson med multicraft på Citynetwork (som jag kan rekommendera deras VPS) så funderar jag på om jag skulle installera det på servern i Tyskland oxå och hyra ut servrar. Men, nu till er hjälp..

Vad är en rimlig kostnad? Jag vet om att många barn (inkl min plastson) aldrig haft en chans att kunna hyra en själv pga priserna. Så vad är rimligt.

Vad är dessutom rimligt med platser (slots), kanske inte rimligt men normala?

Minne, hur mycket bör man räkna med minne per användare?

Server rullar som sagt hela tiden i Tyskland och jag har 1 Gbit i upload och download med fri trafik.

Vore väldigt tacksam för er hjälp.. Kan jag gå lite plus på servern varje månad så är jag nöjd, jag gör inte detta för att håva in pengar..

Annons:
felle-j
2012-11-16 22:48
#1

1 Rimlig kostnad beror ju på hur stor man vill ha servern. För vänner så kanske max en 50lapp per månad. Vill man ha den större där folk kanske kan ansöka eller nåt så kanske max 200kr. Och så kanske man kan ta emot donationer och så får spelarna nåt i genlängd.

2 Antal platser beror ju också hur stor man vill ha den. Bara för kompisar kanske 5-10. Vill man ha den för allmänheten så kanske 20-30 till att börja med och kanske öka sen.

3 Minnet har jag ingen aning om. Men är inte så mycket tror jag. Kanske 100mb/ spelare.

Om jag har förstått det rätt så kan du alltså hyra ut en server till t.ex. mig?

För jag och min bror skulle nog kunna hyra en.

[RadioMG]
2012-11-16 22:59
#2

Tack för ditt svar!

Ja, det är tänkt att hyra ut till "allmänheten"

Men om vi säger så här.

Om man skulle erbjuda tex:
1. 10 slots, 1 GB ram minne
2. 20 slots, 2 GB ram minne

Vilka priser skulle jag sätta på detta? Betalas isf med sms eller Payson (Betalkort)? Isf skulle det betalas och från pengarna har kommit in gäller servern i 30 dagar.

felle-j
2012-11-16 23:39
#3

#2 Så man betalar alltså typ en gång i månaden?

Men jag vet inte hur man gör med servrar som man har köpt/ hyr. Hur man gör för att kontrollera dom. Kan jag kontrollera servern från min dator eller?

Men för 10slots skulle jag kunna tänka mig 50kr som max.

[RadioMG]
2012-11-17 00:02
#4

Ja, man får en kontrollpanel där du kan lägga till plugins eller starta om servern m.m.

50 kr låter rimligt!
Tack för hjälpen.. Ska lura mer på det och se hur det blir av. Säger till dig när det är fixat så får du och brorsan vars en server gratis i en månad.

felle-j
2012-11-17 01:59
#5

#4 Tack! Ska höra med honom vad han säger. Men vi kommer att dela på servern så att du vet. Fast kontrollpanelen kommer nog då ligga på min dator.

Upp till toppen
Annons: