Annons:
Etikettfrågor-hjälp
Läst 5264 ggr
cinna
2013-12-12 20:27

Spel till PCn?

Hur får jag enklast tag i Minecraft åt dottern?

Spelet står högt upp på önskelistan i år, men det enda jag hittar är för Xbox - vilket är ett problen då vi inte äger någon sådan…

Länkar med prisuppgifter vore bra. 🙂

Hoppas jag lade den här frågan i rätt kategori nu…?

Annons:
bonowme
2013-12-12 20:34
#1

http://minecraft.net/ 

Här köper du spelet till PC! Man får ingen skiva utan finns sedan på datorn när man köpt den. 😃

/ Ellen Bajsnåmi


Kajzza
2013-12-12 20:39
#2

http://minecraft.net/

Här finns det. Enklast och vad jag vet enda stället att köpa det på.
Det finns en stor skillnad på Minecraft och andra spel. Har man en gång köpt Minecraft så har man det och uppdateras när det kommer ut nya utgåvor. Andra spel måste man ju köpa de nya med om man nu vill ha den också.

Att tänka på är dock att det är svårt att hitta på ett användarnamn och nästan omöjligt att byta när man väl har valt.

Lycka till och skickagärna in henne hit efteråt. Här får man många tips och så spelar vi ihop på en egen server.
Hälsningar

Kajzza/Tjabocool

Minecraftserverägare, mamma, fru, 40+, knasboll, djurägare, tokstolle  och knäppgök!

IPadress till svenska servern Jaxbo: jaxbo.mcdl.us

cinna
2013-12-13 06:10
#3

Tack för svaren! 👍

Hur går det med spelet när vi byter ut datorn? Den har ett par år på nacken, men om jag förstått min bror supportern rätt så har den vi har nu inga problem att klara av vad spelet kräver, men planen är ändå att byta ut den under vintern.

Hur stort är spelet?

Hur mycket data krävs om man ska spela on-line? Tänker på  abonnemanget vi i dag har med Tele2 på 40 Gb/mån…

felle-j
2013-12-13 09:05
#4

#3 När man spelar online så går det inte åt så mycket internet. 40Gb bör räcka.

Spelet är ganska krävande så vill man att det ska flyta på bra bör man ha en någorlunda bra dator. Byter ni dator så är det bara att ladda ner spelet igen. 🙂

cinna
2013-12-13 10:33
#5

Tack!

Ska jag lägga upp ett konto för att kunna köpa det? Tänker på valet "Register to buy a gif code" eller "Register to buy…"
Kan hon tänkas ha ett användarnamn redan som ska användas eftersom hon har någon sorts gratisversion i surfplattan??

Betalar jag med VISAkort eller?

Väljer jag när jag köper det "Survival" eller Creative"-mode??

Känner att jag har noll-koll på det här! *ASG* ☺️

felle-j
2013-12-13 10:47
#6

#5 Hon har inget användarnamn redan i sådana fall. Fritt att välja vilket namn som helst, men tänk på att det inte går att ändra.

Du ska välja "Register to buy Minecraft".

Det var länge sedan jag köpte Minecraft, men VISA bör funka. Finns nog andra alternativ också.

Du väljer i spelet om du vill spela i survival eller i creative. Sedan kan du ändre när som helst.

Det är bara att fråga på om du undrar 🙂

Annons:
cinna
2013-12-13 12:05
#7

Ok. Så då registrerar jag alltså ett konto med användarnamn och allt i samband med köpet? Vore ju lite kul att kunna ge henne åtminstone ett kort i julklapp som visar att hon fått det. Inte att behöva sätta oss och göra köpet och registreringen på själva julaftonen…. ;)

felle-j
2013-12-13 12:36
#8

#7 Ja, först registrerar du en email och väljer lösenord tror jag. Sen väljer du användarnamn och sist betalar. Kan vara annorlunda då det nog har ändrats på två år 🙂

Cireea
2013-12-13 12:37
#9

#7 Ja det gör du :) Kan passa på att säga att man loggar in med sin mailadress och inte med användarnamnet när man ska spela. I alla fall dom som köper spelet via Minecraft.net gör det då man registrerar sig hos Mojang (De som äger Minecraft) ..


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

[OlleWrede1]
2013-12-13 14:44
#10

Jag har köpt från Minecraft.net men jag använder mitt användarnamn när jag loggar in, inte email.

Cireea
2013-12-13 14:59
#11

#10 När köpte du det? För jag köpte mitt nu i sommar och min sambo köpte sitt förra året någon gång och vi båda två måste logga in med mailadressen. Vår kompis däremot som köpt för några år sedan kan logga in med användarnamnet.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

bonowme
2013-12-13 16:00
#12

Du kan ju annars skriva ett fint kort om att hon fått Minecraft, så köper ni det i efterhand så att din dotter får välja inloggaruppgifter. 🙂

/ Ellen Bajsnåmi


felle-j
2013-12-13 16:31
#13

#10 Det är för att du köpte Minecraft innan Mojang införde att man loggar in med sin email. Jag loggar också in med mitt användarnamn. 🙂

Att göra som #12 säger vore bra så att din dotter får välja användarnamn och så. En gift code som du köper skulle nog kunna funka bra, men jag vet inte hur en sådan funkar 🙂

Annons:
Cireea
2013-12-13 16:42
#14

#13 Ah precis, det var det jag misstänkte ;) Blev lite förvånad första gången efter jag köpt mitt eget. Trodde jag skrev fel eller något men då hade Mojang infört det där med email istället för användarnamn :P


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

WarMinerTool
2013-12-13 18:03
#15

En gift code funkar så här:

När du köpt den gift code så får du ett E-mail med din gift code!
Då kan du logga in på din användare på www.minecraft.net och sen navigerar du till "Profile" sen trycker du på Redeem code! :)

Vad du än gör, tryck inte på Alt och F4!

felle-j
2013-12-13 18:18
#16

#15 Registrerar man ett användarnamn när man "redeemar" koden, eller innan? 🙂

[OlleWrede1]
2013-12-13 19:00
#17

Jaha :) Jag köpte Minecraft för kanske 2 år sedan eller så.

WarMinerTool
2013-12-13 23:24
#18

#16 Man registrerar användarnamn innan man "redeemar".

Fast det är ju bara att göra en ny användare på Minecraft.net och sen "redeema"! :)

Vad du än gör, tryck inte på Alt och F4!

cinna
2013-12-25 17:51
#19

Ok, köpet klart och jag har fått upp ett fönster med "Minecraft launcher 1.3.7"

Tryckt på rutan play, gröna stapeln har räknat klar, men sedan då??? Inget verkar hända??

Kajzza
2013-12-25 18:55
#20

Kanske inte kan hjälpa dig men är det här ni har varit inne och laddat ner spelet? Ellerförsöker ni spela via webbläsaren?

https://minecraft.net/

Minecraftserverägare, mamma, fru, 40+, knasboll, djurägare, tokstolle  och knäppgök!

IPadress till svenska servern Jaxbo: jaxbo.mcdl.us

Annons:
cinna
2013-12-25 19:06
#21

Ja, det är därifrån jag betalt och laddat ner det…

cinna
2013-12-25 19:09
#22

…läst lite på supportsidan, tagit bort andra Java-versioner från datorn än java6 någonting och startat om, laddat ner igen så får jag en kraschrapport…

Hur startar man det här spelet? Ska det inte komma upp någon ikon på skrivbordet man klickar på för att börja spela?

Som sagt var - inte världens bästa på det här. Vad gör jag för fel?

felle-j
2013-12-25 19:21
#23

Prova att söka på "Minecraft" i startmenyn och se om du hittar något. 🙂

cinna
2013-12-25 19:24
#24

Nope! Hittar inget alls i datorn

Edit: Jo, den låg i hämtade filer, men den bara krashar hela tiden…

Ska jag installera senaste Java-versionen igen? Innan jag avinstallerade den och bara har kvar Java6-någonting, så kraschade den i alla fall inte och vi kan aknske ta det därifrån?

Kajzza
2013-12-25 22:02
#25

Du skulle kunna prova att ladda hem den igen. Spara den tex i en ny mapp på hårddisken så att du vet var den är.

Java är ett mysterium. Dess olika versioner gör mig gråhårig.
Jag köpte nyss ny dator och då strulade allt igen. Senaste java är alltid att rekomendera tror jag. En sak som kan vara viktig är om det är 32 eller 64 bitars system på datorn. Jag kör 64 men fick hem 32 bitars java. Funkade inte.

Hoppas dottern är tålmodig.
Här fick ena sonen nytt xbox i julklapp och jag har inte varit värd vatten förrän nu ikväll när vi fick xbox live att funka igen phu.

Minecraftserverägare, mamma, fru, 40+, knasboll, djurägare, tokstolle  och knäppgök!

IPadress till svenska servern Jaxbo: jaxbo.mcdl.us

cinna
2013-12-25 22:30
#26

Fortsättning följer i morgon…
Hittade det här att testa : http://www.minecraftforum.net/topic/2004562-please-read-common-17-issues-and-ways-of-fixing/page__st__40#entry27201433

så får vi se hur det ser ut efter det. Känns som om jag redan gjort det mesta, men vi testar det steg för steg efter en natts sömn och hoppas på det bästa.
Hmm, tålamod, tjaa, så mycket tålamod nu en 9åring som ääääntligen ska få ett spel hon velat ha hela hösten nu kan tänkas ha… ;)
Känns väl sådär när man vet hur lätt det verkar *kunna* vara och så strular det så här, men vet jag nu att problemet *kan* vara Java, så är det väl "bara" att testa och rensa och börja om från början igen.

Tack för all support i alla fall! :)

Upp till toppen
Annons: