Annons:
Etikettallmänt
Läst 4236 ggr
Minecraft i Ramlösa
2020-03-28 23:10

Samma Minecraft värld på olika iPads

Hej! Hoppas få hjälp efter att ha kört fast…

Vi är två separerade föräldrar med en 8-årig som gillar Minecraft. Jag har köpt o laddat ner Minecraft från Appstore för användning på min iPad och han har börjat bygga på en värld. Nu har han även fått tillgång en iPad hos sin mamma och vi försöker förstå hur han kan nå och spela o bygga vidare på sin värld oavsett om han är hos mig o paddan här eller hos sin mamma och använder iPad där.

Har försökt läsa mig till hur man delar mellan olika plattor men har inte lyckats hitta någon enkel (eller krånglig) lösning. Kan någon hjälpa en vilsen Minecraft-pappa eller hänvisa till var jag hittar en lättförståelig instruktion om hur jag går tillväga??

Tack :)!

Annons:
Syntium
2020-03-29 11:31
#1

Hej, är på resande fot men kan forska lite när jag är framme :)


"I'm too old for this shit."


Syntium
2020-03-29 18:59
#2

Okej, som jag förstår det går det ha Minecraft realms på ios. Det betyder att du laddar upp en värld på Mojangs servrar och betalar i månaden


"I'm too old for this shit."


Syntium
2020-03-29 23:45
#3

Och Realms borde du kunna skaffa i spelet. :)


"I'm too old for this shit."


Niklas
2020-10-26 10:10
#4

#0: Precis som Syntium skriver, ni behöver prenumerera på realms. Det ger er rätt att skapa en eller flera världar som lagras på Microsofts servrar och kan nås från hela världen.

Så har vi gjort för min son och hans kompisar. I princip *’fungerar det ganska bra med själva världen. Det som fungerar *’mindre bra är konton hos Microsoft. Det kan vara väldigt bökigt att ändra på konton, det händer att man inte blir insläppt och till slut måste ringa dem för att få hjälp. Jag vet inte hur många arbetsdagar jag har lagt ner på strulsaker i samband med microsoftkonton för min och Villes räkning under åren.

Som Apple-användare är man van vid att sånt bara fungerar. I Microsoftvärlden verkar det fortfarande inte vara så. Bara det faktum att man inte ens kan logga in i Minecraft på iPad och fixa sånt är svårt att förstå. Det mesta görs på olika Microsoft-webbplatser. Ibland måste man logga in på Xboxlive, ibland på live.com. Saker är inte samlade på ett ställe och ofta öppnas nya fönster medan man håller på så att i slutet kan sju fönster vara öppna bara för att fixa någon till synes struntsak.

Fråga om det är något du undrar så svarar jag om jag kan. 🙂


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Niklas
2020-10-26 10:12
#5

Jag har för mig att den billigaste realms-tjänsten kostar runt 40 kronor i månaden och tillåter fyra eller fem samtidiga spelare. För oss har det alltid räckt. Även om fler än så spelar totalt har det inte hänt samtidigt.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Upp till toppen
Annons: