Annons:
Etiketttips-trix
Läst 7405 ggr
felle-j
12/20/15, 1:00 PM

Screenshot

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

I själva spelet kan du med ett tangenttryck ta en skärmdump, eller som det heter på engelska, screenshot. Med hjälp av en skärmdump tar du en bild av skärmen i den exakta stunden som du trycker på tangenten för att ta en skärmdump. Denna bild som du nyss har tagit sparas i en mapp där alla dina minecraftskärmdumpar hamnar.

**Screenshots på Windows:
**För att ta en skärmdump så trycker du på tangenten F2 som du hittar uppe i vänstra hörnet på tangentbordet. Detta är en perfekt funktion om du vill dela med dig av någon rolig händelse, ett vackert bygge eller kanske för att komma ihåg en koordinat. Ett tips om du vill dela med dig av ett bygge eller något annat är att först trycka på F1 så döljs användargränssnittet och bilden som du tar ser genast mycket snyggare ut.

Alla skärmdumpar som tas i spelet hamnar i mappen C:\Users\Användarnamn\AppData\Roaming\.minecraft\screenshots. För att komma dit så håller du in windowstangenten (den med Windows logga på) och trycker på "R" så kommer en ruta vid namn "Kör" (eller "Run" beroende på om du har Windows på svenska eller engelska) upp. Där skriver du "%appdata%". Då kommer du till mappen "Roaming". Överst, eller nästan högst upp, ska du se en mapp vid namn ".minecraft". Gå in i den mappen så finner du mappen "Screenshots" där alla skärmdumpar hamnar. För att få upp "Kör" så kan du också i startmenyn söka på just "kör".

Screenshots på Macbook:
För att ta en screenshot på en Macbook trycker man ned "fn" och F2 samtidigt. Ni får då upp en text i chatten som meddelar att en screenshot har blivit tagen och att den sparats på din dator. Men hur hittar man den?

Om du vill hitta dina Screenshots så finns det en lätt väg att ta. Gå in på din användare och hitta åt mappen "Bibliotek,  eller "Library" om du har på engelska.  Hitta mappen "Application Support", gå in i mappen och leta upp "Minecraft". Nu ska du hitta en mapp som heter "Screenshots". 

Detta är alltså vägen ni ska gå för att hitta:
Användare -> Bibliotek -> Application Support -> Minecraft -> Screenshots

Ta nu många Screenshots och är det något du funderar över så är det bara att fråga!

Bild: othree via Flickr (CC BY 2.0)

Skriven av: felle-j & Cireea

Annons:
Skorpion76
12/20/15, 1:16 PM
#1

Jag tar massor med skärmdumpar hela tiden!


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

felle-j
12/20/15, 1:45 PM
#2

#1 Det är verkligen smidigt med skärmdumpar! Både på mobilen och på datorn. Har också massor av dem.

Skorpion76
12/20/15, 1:49 PM
#3

#2 Visst är det och speciellt om man är förtjust i en kändis!


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

Annabellami
12/20/15, 8:27 PM
#4

Värsta saken e när ja trycker på > på min data så tar den en skärmdump jätte störande har miljoner onödiga bilder! Finns de ingen lösning???

[Live. Love. Play. Enjoy.] Lev o njut med vänner du har.bryt ej vänskapen mellan er

felle-j
12/20/15, 11:08 PM
#5

#4 Det ska ju vad jag vet inte hända. Har du kollat dina inställningar om det är så att det är något där? Det kan vara så att fel tangent är bunden till att ta en skärmdump. Funkar det även med F2?

Eelliiee
7/24/17, 7:41 PM
#6

Hej! Jag har ingen minecraftmapp. Hur ska jag göra?

Annons:
Upp till toppen
Annons: