Nybörjare behöver hjälp!
Efter att ha läst här, under rubriken "vad ÄR Minecraft egentligen" så har jag bestämt mig att det är dags att låta den blivande 12-åringen få köpa spelet (eller möjlighet att spela blir det väl snarare). Men, jag är inte alldeles hej med spelgrejer så jag tänkte fråga lite först.
Behöver jag ladda ner något eller spelar han rakt upp och ner på en webbsida? Om något måste laddas ner, kan jag få hjälp med var man laddar ner det?
Ytterligare en fundering jag har är om spelet är "låst" till en dator eller om det går att spela på vilken som helst? Ni vet, som att kolla sin hotmail kan man ju göra på vilken dator som helst medan andra mailprogram är låst till datorn. Ha, vilken underbar jämförelse och förklaring :)
Är det något annat att tänka på? Något jag måste banna honom med innan han börjar spela? Jag vill ju inte gärna att han blir en sådan som förstör för andra heller så här får ni som spelar gärna berätta lite om vett och etikett.
//Veronica
För att kunna spela spelet måste du ladda ner själva spelet som du hittar på minecraft.net. Tar knappt någon plats alls.
Spelet(användaren) är inte kopplad till en viss dator utan kan avnändas på vilken dator som hällst. Bara man kan sitt användarnamn och lösenord.
Om man spelar multiplayer spelar man online på antingen sin egen eller andras servrar. Det är själva hosten(skaparen) av servern som bestämmer hur det får gå till på just den servern. Så det är olika från vart man spelar.
På vissa servrar är det exepelvis fritt fram att gör i princip vad som hällst. Och på andra servrar är de mer strikt.
Hoppas jag svarat på vad du ville veta annars är det bara att fråga. :)
-' Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt
Hej Acinorev!
Det är möjligt att ladda ner spelet (spara det i datorn och köra det flera gånger från en ikon du exempelvis placerat på skrivbordet), från vilken dator som helst, så länge den uppfyller systemkraven - vilket jag skulle säga, att det flesta datorer gör.
Det är även möjligt att spela Minecraft direkt i webbläsaren om man vill det.
Om din son vill kan han både spela singleplayer (en spelare) och multiplayer (flera spelare). Singleplayer är en bra start för nybörjare. När man förstår spelet är man (i min mening) redo att gå över till multiplayer, där du spelar och bekantar dig med andra. Precis som Peak303 säger i inlägg #1, så finns det alltid regler på ställen (servrar) man spelar på. Reglerna skiljer sig åt väldigt mycket.
Något annat jag kom att tänka på är att det kan vara till för del att låta din son spela på en svensk server, om han vill ge sig på multiplayer spelande. Det är alltid lättare att följa regler på sitt eget språk, särskilt om man är ung/inte har vad som krävs för att förstå det engelska språket till fullo. Om ni behöver hjälp med att välja en server för multiplayer spelande, oavsett språk och önskan, vet ni vart ni kan höra av er, för att få lite hjälp på traven.
Kardemummelagen skulle jag säga gäller fint på dom flesta servrar. "Du får inte plåga andra, du skall vara rar och snäll, och i övrigt kan du göra som du vill" är en lag vi använder på våran egna privata server. Med andra ord: Kommer man över något nån annan bygger: Forstör inte det, ta inte från andras kistor, och var väluppfostrat, i övrigt är det bara att fråga dom som har server om dom har särskilda regler.
Som andra säger, spelet laddas hem från Minecraft.net, och så länge du kommer ihåg ditt användarnamn och lösen kan du ladda hem spel-filen till vilken som helst dator och spela vart som helst. Du måste altså bara ladda hem filen Minecraft.jar (spelfilen) till datorn. Ingen installation krävs i övrigt.
Om du inte har internetförbindelse så får du erbjudande om att spela offline om du forsöker logga inn, sen kan du spela lokalt. Har du internet kan du logga inn och välja om du vill spela ensam eller på någon server. Dom flesta datorer pallar med att köra Minecraft, men den kräver Java installerat.
Sen kan du väl ge din son ett konto här på Minecraft.ifokus.se så han kan tala med andra som kan förklara nät-vett och nettikette :)
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.
Tusen tack för era svar. Jag har läst och begrundat och ikväll fixat så att han kan spela imorgon då han vaknar. Jag antar att jag kommer att ha en lycklig kille i helgen ;)
Återigen, tusen tack för hjälpen! Det var vänligt av er att förklara för en trög icke-spelare. Jag vågar nästan påstå att sonen också tackar!
Vi gör så gott vi kan för att alla ska bli glada och nöjda :)
Sajtvärd för Sport iFokus & Datorspel iFokus & Inget iFokus.
SM-Guld: 1965, 2003, 2005, 2016 & 2019 CHL: 2016, 2017, 2019 & 2020
Med vänlig hälsning Brian
berätta hur han reagerade sen då :D
Ja det måste vi få veta 
Sajtvärd för Sport iFokus & Datorspel iFokus & Inget iFokus.
SM-Guld: 1965, 2003, 2005, 2016 & 2019 CHL: 2016, 2017, 2019 & 2020
Med vänlig hälsning Brian
Haha, han är en unge som inte pallar att sitta inomhus utan måste ut och röra sig. Men idag har han suttit blickstilla tills nu då jag tvingade ut honom för lite luft ;) Med andra ord är han helt salig.
Underbart att höra :D