Minecraft iFokus

Minecraft

Etikettservrar-realms
Läst 2909 ggr
Felix-97
1

Dns eller Vps?

Som sagt kan någon hjälpa mig att hitta en bra vps eller dns som är snabb men ändå till ett rimligt pris per år, vet ej skillnaden på vps o dns så detta ni kanske med kan förklara.

Jag behöver då denna för att kunna ha en Minecraft server uppe hela tiden, detta kommer då vara en Bukkit server om det går?

och hur funkar det? Laddar jag upp server mappen eller nåt till dem o väljer att just de programmet ska vara igång?

har för mig att några här på iFokus har en egen DNS/VPS som de spelar Minecraft på hur funkar då detta om ni som har de ser detta! :)

Tack i förhand! :)

[Zwoz]
0

Bara så du vet, DNS är inte som en VPS :P

DNS är en förkortning på: Domain name System och har att göra men domäner. Det är det du måste hålla på med om du köper t.ex en .com domän och vill fixa så att den fungerar på din hemsida.

VPS är: Virtual Private Server , Alltså en serverdator någonstans i världen som du betalar för att få hyra och använda till dina behov :)

Det finns väl några Windows OS Vpser men för det mesta så måste du använda LINUX eller Ubuntu CentOS…vilket suger för att du kan inte göra så mycket, Allting du gör måste du göra igenom en kommandotolk som heter "putty" tror jag.

Istället för att bara föra över dina server filer så måste du göra en

massa jävla kommandon som typ "serv upload "mapp" dir /var/desktop/"

När jag hade en server på en VPS förut så fick jag in 10 Personer utan lagg i en VPS för 120kr/mån

Men hur många spelare hade du tänk dig på servern?

Nu har jag en server på min egen dator, men jag kommer troligen att skaffa en VPS också när jag skrapat ihop lite pengar :)

Bara att fråga om du behöver veta något mer ^^

klong
0

Har en server jag har på en vps just nu den klarar lite över 20 spelare. Det är en linuxvps med ubuntu. Skulle inte rekomendera windows alls till en server för det är myclet svårare att ha uppe

[Zwoz]
0

Windows VPS'er är mycket dyrare också :)